onsdag 17 december 2014

Apelsinsorbet med saffran

Det är sjukt trevligt att bjuda på en sorbet som lättar upp lite när man ätit ganska mycket, så därför är det ett stående inslag på min årliga brunch, men jag tror också att den skulle passa perfekt straxe fter julbordet när man är mätt och egentligen inte orkar mer. Sorbeten är frisk och härlig med ganska mycket beska, vilket gör att den inte upplevs så söt, saffranssmaken är ganska så mild, men finns där, och för mig är det en perfekt balans (självklart går det att utesluta eller öka saffransmängden efter behag). Jag skulle nog säga att smaken passar bättre för vuxna än för barn... Receptet kommer från Jan Hedhs bok Glasspassion (saffran är mitt egna tillägg), som är ett måste för den som gillar att göra glass. Receptet innefattar ganska mycket jobb, eftersom man river apelsinskalet med hjälp av sockerbitar, jag skulle tro att det funkar att riva skalet försiktigt på ett rivjärn också, men jag kan inte lova att det blir samma smak. Jag använder glassmaskinbunke till min Kitchen Aid, som jag tycker fungerar alldeles perfekt, ett hett julklappstips till den som har en Kitchen Aid och gillar att baka och göra desserter, förresten!
Apelsinsorbet med saffran

Ingredienser:
2 gelatinblad
5 apelsiner, gärna ekologiska
220 g bitsocker
100 g vatten
650 g apelsinsaft (från apelsinerna ovan)
0,5 g saffran (1 paket)
citron, saften (obs! tillsätts efter smak)

Gör så här:
  • Lägg gelatinet i blöt i rikligt med vatten.
  • Tvätta apelsinerna noga med en borste. Gnid bitsockret mot skalet så de absorberar saften. (jag körde så långa jag orkade...)
  • Koka upp sockerbitarna med 100 g vatten. 
  • Tillsätt gelatinet och låt smälta i den varma sockerlagen.
  • Tillsätt apelsinsaft, saffran och citron efter smak.
  • Låt blandningen svalna ordentligt innan den fryses i glassmaskin.
  • Ståll i frys i minst 3 timmar (gärna över natten), för att frysa till och stabiliseras.
  • Låt stå i kyl ca 30 minuter innan servering.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar