söndag 8 december 2013

Min inre Grinch

Som så många andra har jag hakat på Ericas Grinch-utmaning och räknar här upp några saker jag inte gillar med julen. 

 
Traditioner för sakens skull. Folk som håller fast vid traditioner de inte är särskillt förtjusta i men gör det för det har alltid varit så. Jag tycker man ska tänka efter noga vad man tycker är det viktiga med julen och skippa allt annat!

Julafton är inte det viktigaste. Julafton brukar alltid kännas lite vemodig för mig, julen är liksom redan över på något sätt. Vi brukar ha det riktigt mysigt på julafton, men när jag tänker på julen är det hela december och allting som händer innan julafton som är det bästa. Jag har i många år drömt om att fira julen utomlands, och bara mysa med min pojkvän. Det ska faktiskt bli jätteskönt att bara checka in på en herrgård och mysa hela julhelgen i år!

Aladdinasken. Mina föräldrar brukar alltid få nån Aladdinask i julklapp på jobbet eller så, men den brukar stå i princip helt orörd över julen. Samma gäller dessutom de flesta chokladaskar som man hittar i mataffären, dock ej wienernougat (som i och för sig superlätt att göra själv, så jag skulle aldrig köpa den asken heller)! Köp en liten ask med favoritpralinerna på en riktig chokladbutik eller liknande istället, och njuuuut!

Ischoklad och Juleskum. Jag vet att flera nämnt detta, men jag måste bara hålla med. Ischoklad är totalt menlöst och juleskum har jag i och för sig aldrig provat, men jag har aldrig tyckt om skumgodis (förutom marshmallows, som kan funka ibland...).

Jag gillar köttbullar och prinskorv, men på julbordet brukar jag ta en av varje lite för syns skull, för mig kunde de helt skippas från menyn, när det finns så mycket annat gott!

Julskinka äter jag inte alls på julbordet. Då mamma oftast lagat julskinkan på lilljulafton, så är vill jag äta den då, direkt ur ugnen, på vörtbröd med grovkorning senap. Dagen efter är den inte lika skoj...

Potatis?! Har folk verkligen det på julbordet, det är typ det dummaste jag någonsin hört!

Jag äger knappt en enda tomte. Jag tycker tomtar kan vara jättefina, men när det kommer till min egen pyntning så tycker jag inte alls det passar in. Jag gillar en lite mer modern touch och då är det bland annat dessa "tomtar" som gäller:

1 kommentar: