onsdag 16 september 2015

Att lyssna på när en längtar.

Det är segt nu,  jag jobbar natt för första gången efter semestern, och har känt mig ovanligt trött i början på veckan. Så jag har mest tagit det lugnt, tittat lite på julkalender (har precis fått hem Barna Hedenhös Uppfinner Julen och tre andra kalendrar) och har läst igenom lite gamla decembernummer av recepttidningar för att hitta inspiration, för jag kan verkligen inte få nog av recept! Jag har säkert uppemot 500 recept på handskrivna listor, listor i datorn och på pinterest. Precis som förra året så kommer jag nog försöka prova så mycket nya recept som möjligt, det är ju så kul! Jag hoppas bara jag kommer bli bättre på att posta allt jag bakar och lagar, för jag tror inte ens jag la upp hälften av allt jag gjorde förra året. Så klart kommer en del recept komma upp under hösten, men jag tycker alltid att det är svårt att veta när en ska posta dem, nu känns lite tidigt, och så helt plötsligt så är en mitt uppe i allting och har inte tid, så då är det väl bättre att lägga upp dem för tidigt...
Lisebreg, attraktionen Kaninresan har frusit till när snön och kylan äntligen kom, bild tagen 27/12 2014
Hursomhelst, det som inlägget egentligen skulle handla om var vad en kan lyssna på när en är mitt uppe i planeringsarbetet. Julmusiken började jag spela i början på september, men jag vill ju inte lyssna på julmusik hela tiden, det tycker till och med jag är lite tröttsamt så här tidigt. Allra helst lyssnar jag på böcker när jag pysslar och så, men har inga med direkt jultema. Så jag har letat lita online efter juligt att lyssna på, och detta är vad jag har hittat:

I morse när jag var på väg hem från jobbet och ville lyssna på något med jultema men gärna lättsamt eftersom jag var så trött. Så det fick bli julaftonens avsnitt av Morgonpasset, vilket var jättemysigt, lite tramsigt och intressant (då de hade en religionsexpert som var där och pratade om Jesus), precis vad jag var sugen på. Eftersom Sveriges Radio har ett sånt omfattande arkiv, så kan jag bara drömma om vad en skulle kunna hitta med lite sökande...

Sveriges radio har flera julkalendrar som ligger uppe på deras hemsida (jag skrev ett längre inlägg om detta förr året), eftersom avsnitten är väldigt korta, ca 8 minuter så tar det inte många timmar att lyssna igenom en kalender (på gott och ont...):

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4731 
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4411 
 http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3023

Fredrik Lindström har vinterpratat två gånger (insåg jag nu när jag kollade upp det, har bara hört det senare, men gillade det skarpt) och båda gångerna har julen varit det överhängande temat. Jag har alltid gillat Fredrik Lindström och de intressanta frågeställningar han kommer fram till gärna med an portion (intelligent) humor. Rekommenderas! Jag ska genast ta och lyssna på det äldre avsnittet!





På Spotify kan en faktiskt inte bara hitta musik. Det bår även att hitta lite mysiga berättelser. En julsaga i uppläsning av Magnus Carlsson måste alla lyssna på!

https://open.spotify.com/album/6oU4AAuZe4pOczqGnwI8jf


Spellistan Christmas Stories med samlade korta julberättleser som The Night Before Christmas och The Gift of the Magi, tipsade Jul i Laloland om för ett litet tag sedan, och jag ser fram emot att lyssna igenom den. Det enda lite negativa är att alla berättelser är på engelska, och det kan ibland vara ett problem när jag gör något annat samtigt, jag förlorar fokus, för engelska kräver lite med uppmärksamhet än svenska, i alla fall för mig... Men jag ser mycket fram emot att höra dessa klassiska julberättelser!


Tipsa gärna om ni känner till något annat som platsar på listan, jag vill lyssna på massa juligt!

1 kommentar:

  1. sr:s arkiv är så gryyymt bra. SRminnen är hur kul som helst med julteman. Korta, men roliga reportage som ger en inblick om julen förr - rekommenderas!

    SvaraRadera