onsdag 30 september 2015

Triple ginger chocolate chocolatechip cookies


Så det där med att börja blogga gick ju sådär, har kört två nattveckor och varit så sjukt trött, jag gick dessutom och drog på mig en dunderförkylning för en vecka sedan, så jag har varit väldigt utslagen. Är fortfarande hes och hostar en del, men känner mig i alla fall pigg på första gången på veckor! Så vi gör ett nytt försök! Som jag nämnt tidigare så har jag en ordentlig hög med recept från förra året (och året dessförinnan) att dela med mig av, så vi bara kör! Hoppas ni hittar något att inspireras av!

Varje år i säkert 10 år har jag bakat småkakor och gett bort i fina burkar till nära och kära i julklapp, antalet sorter har varierat, men oftast har jag försökt att göra 7 sorter, som traditionen bjuder. Burkarna har varierat allt från färdigköpta plåtlådor till egengjorda pappaskar. Ett år köpte jag fina hjärtformade tallrikar och slog in i cellofan, superfint. Förra året köpte jag plåtburkar på loppis för 10-15 kr styck, och pyntade dem med vad jag hade hemma så alla fick olika utseende...

Receptet jag tänkte dela idag är Triple ginger chocolate chocolatechip cookies; om du älskar choklad och ingefära. Jag tyckte faktiskt att ingerfärssmaken var lite tam (!), så jag skulle lätt dubbla den kanderade ingefäran nästa gång!

Receptet är översatt från engelska så vissa av måtten låter lite udda.

Ingredienser:
3 3/4 dl vetemjöl
2 msk kakao
1 1/2 tsk ingefära
1 tsk kanel
1/4 tsk nejlika
1/4 muskot
120 g smör, rumstemperatur
1 1/4 dl råsocker + mer att rulla kakorna i
1 tsk finriven rå ingefära
0,8 dl mörk sirap (eller melass)
1 tsk bikarbonat
170 g chokladpellets (eller grovhackad choklad)
3/4 dl hackad kanderad ingefära

Gör så här:
  • Blanda ihop mjöl, kakao och kryddorna i en skål.
  • Vispa ihop smör, råsocker och färsk ingefära tills det blir fluffigt (använd vinge om du har en maskin med den tillsatsen). Tillsätt sirap på slutet och sluta vispa så fort det blandats ihop.
  • Lös upp bikarbonat i 2 tsk hett vatten, och tillsätt i smörblandningen.
  • Tillsätt först det torra och sist choklad och kanderad ingefära, blanda bara tills allt har gått ihop ordentligt.
  • Slå in degen i plastfolie och kyl i minst en timma, gärna över natten.
  • Värm ugnen till 175 grader.
  • Rulla bollar av degen,  stora som valnötter. Häll råsocker på en tallrik och rulla degbollarna i.
  • Lägg på bakpappersklädd plåt med 5 cm mellanrum.
  • Baka i 10-12 minuter tills kakorna har krackelerat på toppen och blivit fasta runt kanterna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar