fredag 18 december 2020

Nillis supergröna grönkålsquiche

Okej, denna denna bloggen är död. Men ni hittar mig iaf på "ximasbynilli" på insagram! Är visserligen inte aktiv där så mycket heller längre. Men jag har ett matkonto; "nilliskok" på insagram där jag lagar massa galen mat. Nu var det många som ville ha receptet på denna härliga paj, och receptet är alldeles för långt för att lägga på insta, så att lägga det här blev min bästa lösning! Enjoy


Nillis supergröna grönkålspaj

Pajskal:
1 tsk salt
250 g vetemjöl
150 g smör KALLT
1 dl isvatten (allt kommer nog inte behövas!)

Fyllning:
1/2 gul lök
200 g grönkål, med stammen bortskuren
2 msk olja att steka i
3 1/2 dl grädde
4 ägg
2 äggulor
3/4 tsk salt
svartpeppar
85 g riven västerbottensost (cheddar eller annan smakrik ost)

Grundreceptet jag har utgått från är till en springform 25 cm
Men min är 20 cm och det funkar alldeles utmärkt (jag brukar behöva skära bort lite deg), det är därför min blir så hög. Så vågar påstå att allt mellan 20-25cm funkar iaf.

Hemligheten till ett frasigt pajskal är kyla!
Hacka det kalla smöret i cm-stora kuber och blada med mjöl och salt. Fördela smöret i mjölet för hand eller ”hacka” med degskrapa tills ingen smörbit är större än en ärta. Tillsätt ca 1/2 dl iskallt vatten och arbeta snabbt inhop, till en smulig deg. Tillsätt ytterligare 1-2 matskedar vatten till och tryck ihop till en deg. Den ska inte vara helt slät, små ”smörklumpar” är att föredra (det är där det blir FRAAAS), men allt mjöl ska var inblandat. Ev kan  lite mer vatten behöva tillsättas.

Tyck ut degen till en rund platta, plasta och stoppa i kylen i minst en timma (upp till en vecka!).

Kavla ut den kalla degen på mjölat bord till 1/2 cm tjocklek, så rund som möjligt. Drapera degen i formen. I en 25-cm kommer den inte gå hela vägen upp till kanten, men det gör den i min 20 cm-form. Stoppa i frysen i minst 20 min. Hit är det perfekt att preppa dagen innan!

Sätt på ugnen på 175 grader. Ta formen ur frysen och lägg ett bakplåtspapper över degen och fyll (så botten täcks) med ris, bönor eller sådana där fancy ”pie weights” av keramik som pajkunnigt folk tydligen äger. Baka till det blir gyllenbrunt, i ca 60 min. Ta ut och låt svalna lite. Sänk ugnen till 150 grader!

Gör fyllningen under tiden pajskalet förbakas. Skiva löken och stek den i oljan till det börjar ta färg. Tillsätt grönkål och fräs på medelvärme i ca 5 minuter tills det blir mjukt, men inte så så länge att grönkålen börjar tappa färgen, jag brukar salta och peppra lite.

Lägg grönkål och lök i en blender (matberedare eller mixerstavskål funkar, men det kan ev bli svårt att mixa så hårt för att få den sådär härligt supergrön, men det kommer fortfarande smaka supergott!). Kålen ska mixas ihop med grädden. Och om du har en superblender och/eller är helt okej med lite grön prickar i din paj så är det bara att mixa ihop. Och hoppa över nästa steg. Men perfektionister som vill ha en slät grön paj och äger halvkassa blenders fortsätter läsa…

Knepet om man inte har universums starkaste blender är att mixa med så lite av grädden som möjligt så kålen blir till en slät ”kräm”. Så; mixa ”kålsteket” lite, tillsätt grädden lite i taget, det kommer troligtvis bara börja spinna. Tillsätt lite grädde till. Till slut kommer det bli den perfekta ration och det blir en perfekt grön slät kräm, mixa nån minut så det blir SLÄTT. Tillsätt resten av grädden (om du inte redan gjort det) och mixa ihop. Det kan tom vara så att grädden inte är tillräckligt och ett av äggen kan behövas mixa med innan det går ihop.

Tillsätt ägg, äggulor, saltet (3/4 tsk) och ett par vrid med pepparkvarnen och mixa lite snabbt. Du vill inte få in för mycket luft när äggen tillsatts. Rör i den rivna osten.

Fyll upp pajskalet med fyllningen. Skjuts in i ugnen och baka på 150 grader i 50-60 min. Det beror lite på storleken på formen mm. Jag började kika in i ugnen efter 45 min tittade tillbaka med 5-minutersintervaller. Öppna ugnen och ta en kik, skaka lite på formen. Fyllningen ska bli fast, men en ”fem-krona” lös fyllning i mitten blir perfekt. Det går att även att baka på 175 grader, kortare tid 30-40 min, men det är större risk att råka överbaka pajen.

Ta ut pajen och låt den svala minst 30 min, gärna en timma, innan du skär upp den (speciellt om den var lite lös i mitten när en togs ut ut ugnen). Pajen kan med fördel göras dagen innan och serveras rumstempererad eller lite uppvärmd.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar