söndag 1 december 2013

Hur man bygger ett pepparkakshus Del 5: Dekor och slutfinish.

Här kommer mina allra sista tips i serien Hur man bygger ett pepparkakshus. Det kommer handla om det sista, och det roligaste, vilket så klart är att dekorera pepparkakshuset. Där finns det ju hur många olika sätt som helst. Men jag kommer fokusera på de dekorationstekniker som är specifikt för just min pepparkakskyrka.

Inget illa om att ha non-stop och annat godis på taket, jag har gjort flera hus med det lite mer traditionella stuket, men vill man som jag ha ett lite mer verklighetstroget utseende så ska man satsa på ett tjockt snötäcke på taken. Då stryker du helt enkelt på massa kristyr, och det gör inget om det blir lite ojämnt, det ser bara mer naturligt ut. Om det är mycket vinklar på taket, kan det vara lättare att spritsa ut kristyren, så du kommer åt överallt, och sedan jämna ut med med fingret, blöt gärna fingret lite så går det lättare. Har du ett vanligt rakt tak är det smidigare att stryka ut kristyren med en palett(kniv), stekspade eller liknande.

Steg två för ett riktigt insnöat hus är så klart en massa istappar som hänger från såväl tak som fönster och väggar. Här är en video där du ser hur man spritsar istappar:

Det må se enkelt ut, men det kan vara lite trixigt att få till det första gången, det gäller att hitta det rätta trycket på spritsen. Men ge inte upp, övning ger som sagt färdighet, och det gäller verkligen när det kommer till att spritsa, tro mig!

Runt knutarna på huset har jag spritsat en så kallad snäckbård, även här hittade jag en video på youtube som visar hur du spritsar en snäckbård, mycket bättre än jag skulle kunna förklara.


Ett fiffigt sätt att göra dekorationer till pepparkakshuset är att spritsa upp på en plastficka och låta stelna till nästa dag. Var försiktig när du lossar dem från plastfickan och fäst med kristyr på valfritt ställe. Jag använde tekniken på taknocken och kyrkspiran på min kyrka. Du kan till exempel använda tekniken för att göra staket eller skorstensrök.


 Steg för steg hur du gör en julgran i kristyr:

Som bas använder jag glasstrutar. Jag brukar skära av en bit på några av strutarna så granarna får lite olika höjd, och det ser lite mer levande ut. Vill du få en stark grön färg på kristyren bör den färgas med så kallad pastafärg som är mycket tjockare och med koncentrerad än flytande färg, för mycket flytande färg förstör konsistensen på kristyren och gör den rinnig (men vill du ha ljusgrön funkar några droppar karamellfärg alldeles utmärkt). Jag använder en ganska liten stjärntyll (kommer inte ihåg numret på tyllen). Pastafärg och tyllar finns bland annat att köpa på http://www.kakburken.se/.
Håll konen uppochner och spritsa som ungefär som på snäckbården ovan, men spritsa bara en snäcka åt gången och bygg på sidledes, här gör det absolut inget om det blir lite ojämnt, det är bara charmigt!


Fortsätt spritsa nerifrån basen upp till toppen tills fingrarna är i vägen. Sätt granen på plats där du vill ha den, tänk på att du inte kan flytta den då du satt ut den, eftersom det hamnar massa grön kristyr i snön. Spritsa klart hela vägen upp till toppen när granen står på plats. Du skulle också kunna ställa den på ett smörpapper och låta torka till nästa dag, och sedan placera ut granen(arna)

Och det var allt jag hade att komma med för den här gången. Men det kommer säkerligen komma upp fler Pepparkakstips i framtiden. Är du hungry for more vill jag tipsa om Pepparkakshus-sidan hos tiotips.nu där alla de bästa hemsidorna på svenska om pepparkakshus finns samlade. Det är väl värt ett besök!

Lycka till med ditt pepparkakshus!

Övriga delar i serien:
Del 1 - Degen
Del 2 - Baka delarna
Del 3 - Innan du sätter ihop huset...
Del 4 - Hopsättning av huset
Del 5 - Dekor och slutfinish

3 kommentarer:

  1. Herregud vad duktig du är! Men SNÄLLA kan du inte lägga ut mallarna till dina fina kyrkor? Åh jag blir så sugen på att göra likadana fina för dom blev gudomligt vackra!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag får nog svara ett väldigt tveksamt kanske, på det. Jag har mallarna kvar, men det är över 80 delar och jag tror det blir väldigt svårt att skriva ihop en förståelig guide till hur man sätter ihop huset. Jag hade själv vissa problem att komma ihåg var alla delar hörde hemma, och då hade jag själv tillverkat mallen... Inte före jul i alla fall, det kommer jag tyvärr inte ha tid med.

      Radera
  2. Hej! Har du ett riktigt bra recept på kristyr som är lite hårdare/segare, och därmed mer lättarbetad? Min blir så rinnig. Kan man t ex vispa upp äggvitan till halvvägs marängsmet innan man börjar, och skippa citronsaften helt och hållet? Vårt hus ska vara fint och välgjort, det ska inte ätas.

    Tack på förhand!

    //Anna

    SvaraRadera