onsdag 15 oktober 2014

Årets UNICEF-kula: Karl-Bertil Johnsson

Varje år släpper UNICEF en unik julkula som går att köpa i deras online-butik: Unicefbutiken. I år har de valt ett motiv med Karl-Bertil Johnson som kommer att pryda kulorna.

Så här skriver de på hemsidan:
"Per Åhlin, som både tecknat och regisserat filmen har speciellt för UNICEF valt ut och upplåtit ett motiv från sin film ”Sagan om Karl-Bertil Jonssons julafton” till den julkula som UNICEF nu presenterar. Den unika handmålade julkulan i glas är ett kärt samlarobjekt och bästsäljare bland de produkter som säljs inför julen i unicefbutiken.se. Tidigare års julkulor har bland annat haft motiv av Ilon Wikland, Lisa Larson och Lotta Kühlhorn."
Jag har själv köpt de med motiv av Illon Wikland förra året, och de är verkligen jättefina. Självklart kommer jag beställa en kula även i år. Jag är ett stort fan av Karl-Bertil Johnsson, trots att det var i tonåren jag såg kortfilmen för första gången. Jag tycker den är jätterolig och härlig och jag och min pappa brukar numer ofta sitta och titta på den tillsammans och skratta gott.

Julkulorna kommer till butiken nån gång i slutet av oktober och förra året kostade de 179 kr, varav 20% gick till UNICEF. Illon Wikland-kulan var gjord av ganska tjockt glas, så man inte behöver vara rädd för att den ska gå sönder bara man petar på den, och den levererades i en jättebra förvaringsask som där den ligger ordentligt skyddad, vilket är ett stort plus i min bok.

Källa:http://unicefbutiken.se/

4 kommentarer:

  1. Den här ska jag köpa!!! Jag ÄLSKAR Per Åhlins teckningar och jag älskar om möjligt Karl-Bertil ÄNNU mer =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tror de kommer bli väldigt populära, så man får se till så man inte missar den!

      Radera
  2. Tack för att du uppmärksammar vår julkula.
    Nästa leverans kommer in slutet av november och du kan redan nu registrera din e-postadress på unicefbutiken.se så får du meddelande när vi fått in den på lager.
    På unicefbutiken.se hittar du massor av fina julklappar och julkort som räddar barns liv.

    Bästa hälsningar
    Michael
    Unicefbutiken.se

    SvaraRadera
  3. Årets julkula är på väg och denna gång är det Bamse, världens starkaste björn, som pryder dessa.
    http://www.mynewsdesk.com/se/unicef_sverige/pressreleases/bamse-aer-motivet-paa-aarets-julkula-fraan-unicef-1218681#.VfqmCF8yHe4.linkedin

    Bästa hälsningar
    Michael
    unicefbutiken.se

    SvaraRadera