måndag 10 november 2014

På gång: Hemgjord julmust och vörtlevain

Det blev en lugn dag idag. Vaknade efter nattpasset med migrän, så det var bara att fortsätta sova. Mår bättre nu, men det blir inga större projekt idag. Istället sitter jag och försöker färdigställa mina listor med vad  som ska bakas och lagas (till julbrunchen) under december. Det är ju så svårt att välja mellan alla roliga recept, men nu börjar jag få ihop en lista som känns bra.

Men två projekt har jag dragit igång idag i alla fall. Nämligen vetesurdeg och sodakultur till vörtlevain och hemgjord julmust. För flera år sedan jobbade jag som bagare, då bakade vi en vörtlevain som var utan sirap, alltså osötad (dock med russin, annars blev det inte så gott utan någon sötma alls) och jättegod. Så tanken är att det ska bli ett provbak i helgen när surdegen är klar.

Jag har nämnt tidigare att jag ska prova att göra egen julmust, efter ett recept i Soda, lemonad och snacks av Tove Nilson. Då behöver man först en så kallad sodakultur som görs på ingefära, socker och vatten som, likt en surdeg, får stå och fermentera medan man matar den dagligen, sodakulturen tar dock bara 1-4 dagar (surdegen tar 5 dagar)

Recepten får ni först när jag sett resultatet av projekten, så ni får hålla er till tåls i en vecka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar