måndag 10 november 2014

Bygg ett pepparkakshus för hemlösa!



Förra året anordnade Räddningsmissionen i Göteborg en pepparkakshustävling som de kallade Bygg ett hus för hemlösa, som de kommer ha även i år. Det går till så att man köpa en byggsats till ett pepparkakshus för 100kr där överskottet går till Räddningsmissionen. Sedan gäller det bara att bygga ihop huset, pynta det och lägga upp en bild på Instagram med #husforhemlosa så har man chansen att vinna ett pris. Husen säljs bland annat hos: Göteborgs Räddningsmission Andra Långg 29, i Ekobutiken LIME, samt i vår bod på Jul på Liseberg.

Här är mitt bidrag från förra årets tyävling:


Räddningsmissionen har dessutom sin årliga julklappsinsamling där du kan skänka en julklapp (eller flera!) till fattig barn. Det är bara att lämna in den i entrén på Gothia Towers. Nytt för i år är dock att klappen inte ska vara inslagen, så det är lättare att passa rätt klapp med rätt barn.
Förra året samlades det in 12000 julklappar!
Räddningsmissionen jobbar med att hjälpa människor som är utsatta på olika sätt; hemlösa, missbrukare och psykiskt sjuka, fattiga barn och barn med föräldrar i fängelse. Ditt bidrag gör skillnad!

6 kommentarer:

  1. Vilket superbra initiativ. Jag delade ditt inlägg på facebook till alla mina vänner i gbg, hoppas det var ok!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Självklart! Det är bra att tävlingen sprids!

      Radera
  2. Vilket bra initiativ, finns så många som behöver hjälp både i juletid och annars.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Precis, för mig är det självklart att delta!

      Radera
  3. Bra grej, det borde finnas i alla städer. Sen skulle man dessutom kunna sälja de allra roligaste, finaste eller mest kreativa husen till högstbjudande och få in lite extra pengar.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har faktiskt tänkt samma sak, att de borde auktionera ut husen, jag auktionerade ut ett pepparkakshus till välgörenhet förra året, det kändes jättebra!

      Radera