torsdag 3 oktober 2013

Jullista

Här är en jullista från Svensk Jul som har cirkulerat runt ett tag, och jag tyckte att det kunde vara lite kul att svara på!


 1. Vilket datum klär du granen?
Det brukar bli mellan första och andra advent.

2. Vilka julmarknader brukar du besöka?
Det brukar faktiskt bara bli Liseberg, dom dock har varit tradition sedan de började 2000. Det har blivit Haga (Göteborg) nån gång och när jag gick på gymnasiet brukade vi besöka julmarknaden på Astrid Lindgrens värld på novemberlovet, det var jättemysigt! Men jag borde allt se till att besöka nån ny i år!
 3. Om du julpysslar vad gillar du bäst att göra då? 
Jag älskar att pyssla, julkort gör jag varje år alltid med olika pysseltekniker (origami, quilling, 3D), sen gör jag gärna julpynt som passar min lite udda stil; för två år sedan målade jag om min julkyrka i vitt och rosa, hur fin som helst! Förra året blev det massa steampunk-pynt till granen.

4. Brukar din stad/by pynta mycket eller lite? 
Jag bor i Göteborg, och här pyntas det ganska mycket. Det har ökat med åren och bara blivit bättre och bättre! Jag älskar att gå uppför Avenyn och titta på allt det fina pyntet!

5. Har ni tomte? 
Nej, vi har inte haft tomte sedan jag var typ 5-6 år, och jag har faktiskt inget minne av att faktiskt tro på tomten. Vilket kanske låter tråkigt...

6. I vilka rum brukar ni ha julgardiner? 
Inga julgardiner, våra är ganska neutrala, jag uppväger med MASSA pynt i fönstren istället!

7. Vad gör du dan förre dopparedagen?
Förra året var det första jag och sambon firade julafton tillsammans, så tidigare har vi alltid åkt hem till familj på julaftons morgon. Därför har vi firat lilljulafton tillsammans med take-out från Texas Longhorn och tittat på julfilm och bytt julklappar med varandra. Förra året väntade vi med julklapparna, men "Christmas Fajitas" var vi ju ändå tvungna att ha! ;)

8. Vad är viktigaste som du måste baka till jul?
Lussekatter och en himla massa julgodis! Sen gör jag alltid småkakor och ger i askar till alla i julklapp, minst 5 sorter! En Christmas pudding har också blivit tradition på senare år. Jag tänker alltid att jag ska baka pepparkakor också, men förra året var första på jag vet inte hur länge, som jag faktiskt tog mig tid att göra pepparkakor! Och så klart pepparkakshus också, det gör jag däremot varje år! Ja, jag bor i köket i december!

9. Favoritjulgodis som måste finnas på ditt gottebord?
Min mjuka mörka chokladkola är helt sinnessjukt god och saffransfudge är nog det godaste jag vet! Förra året satt jag dock och åt saltlakritskola (köpt) i mängder, ha ha!

10. Dricker ni glögg på julafton i så fall när på dagen?Det brukar ofta bli lite glögg när jag kommer fram med tåget hos mamma och pappa strax efter kl 11, sen blir det igen till julkappsutdelningen vid kl 17-18.

11. Vem är det som julpyntar hemma hos er? 
Jag, min sambo har INGET att säga till om, ok han har två pyntgrejjer som brukar få stå framme, ha ha!

12. Julknäcke eller vörtbröd? 
Vörtbröd, om jag måste välja, men gärna båda!

13. Skulle du kunna tänka dig att jobba på julafton? 
Jag känner mig lyckligt lottad som slipper jobba på julafton på min nuvarande arbetsplats, jag tror det är ganska många konditorer som måste jobba på julafton, men måste man så är det ju inte så mycket att göra. Jag skulle dock aldrig frivilligt jobba på julafton!

14. Hur ser din julfrukost ut? 
De senaste fyra åren har jag köpt nån macka på Espresso House att äta på tåget hem till mina föräldrar...

15. Vilket är ditt bästa julrecept som du har fått av någon i din släkt? 
Det skulle vara mammas recept på laxpaté (som är mitt absoluta julbordsmåste!)...eller ja, hon gav mig länken till Tasteline, ha ha!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar