tisdag 3 december 2013

Lammfärsbiffar med rödgrön couscous

När jag hade en så superjulig dag igår, så var middagen så klart även julinspirerad. Det fick bli lammfärsbiffar med rödgrön couscous från Monikas Jul av Monika Ahlberg, och det blev himla gott. Så här får ni receptet!

Rödgrön couscous
Färgen på blev helt galet vacker!

Ingredienser
 1 gul lök, hackad
Smör att steka i
250 g färsk grönkål, hackad
250 g rödkål, hackad
2 dl torkade tranbär
3 dl couscous (jag använde fullkornsvarianten)
1 tärning hönsbuljong

Gör så här:
  • Fräs lök i smöret utan att det tar färg, tillsätt båda kålsorterna och stek tills det blir mjukt.
  • Tillsätt bären
  • Tillred couscousen enligt anvisningarna på paketet (använd buljongtärningen i vattnet). Blanda allt i en skål och servera varm eller kall.
Lammfärsbiffar med pepparkakskryddor
Ingredienser:

3 stora vitlöksklyftor
25 myntablad (jag tog torkad)
25 basilikabla
700 g lammfärs
salt
1 1/2 tsk  kanel
1 1/2 tsk nejlika
1 tsk kardemumma
1/2 tsk cayennepeppar
Nymald svartpeppar
1 apelsin, skalet
4-5 msk tomatpuré
Smör att steka i

Gör så här:
  • Finhacka vitlök och grovhacka örterna. Blanda alla ingredienser och forma till små biffar (mina blev köttbullar).
  • Stek i smör tills de fått färg och efterstek i ugnen 8-10 min.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar