fredag 17 oktober 2014

Kanderade fikon, slutresultatet.

Vissa kanske kommer ihåg att jag började kandera fikon för ca en månad sedan. Själva kanderingsprocessen tar 2 veckor (+ torktid) så de var klara för ett tag sedan, men pga mycket jobb blev det inte av att jag postade slutresultatet.

Här hittar ni receptet som jag använde. Efter att fikonen var färdigsyltade sparade jag några i en glasburk (tillsammans med sockerlagen) resten delade jag i kvartar och lät ligga på ugnsgaller i ett par dagar, tills de kändes torra (tänk på att vända på dem så även undersidan torkar) de blir lite vita av det kristalliserade sockret. Förvaras torrt i rumstemperatur.
Det är samma fikon på de båda bilderna, bara väldigt olika ljus...
Man jag kan bara konstatera att det var ett mycket lyckat projekt! Fikonen blev jättegoda, vi har ätit dem som godis. Den goda smaken av färska fikon är bevarad, de har tuggmotstånd men är ganska mjuka och har en fräsch sötma.
De syltade fikonen (som inte torkats) tror jag blir jättegoda tillsammans med någon god glass. Om jag inte tar och torkar dem också, vi har snart ätit upp första satsen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar