söndag 19 oktober 2014

Nillis saffransblondies med chokladtryffel

Nu mina damer och herrar ska jag dela med mig av ett recept som jag är sjukt nöjd med. Nämligen Nillis saffransblondies! Brownies med vit choklad istället för mörk blir blondies och om man tillsätter saffran så blir det himmelskt gott! Mina brownies har gjort succé i flera år och jag är säker på att denna variant  kommer att göra alla saffransälskare glada!

Jag brukar baka brownies i en långpanna och frysa in, men till detta provbak så valde jag att baka i en mindre form (20x20 cm), så jag gjorde en mindre sats. Vill du baka en hel långpanna är det bara att multiplicera receptet med 3 och baka på 200 grader. Jag brukar alltid använda solroskärnor i mina brownies men hade inga hemma, så jag provade pumpakärnor istället, och det blev precis lika gott. Där kan man så klart använda vilka nötter eller frön man vill, men jag tycker det är trevligt att de är nötfria om man ska bjuda. Såklart går det bra att köra helt utan nötter eller frön också. Vill du prova att istället göra världens godaste brownies så kör du på mörk choklad istället för vit, och utesluter saffran (eller behåll saffran gör saffransbrownies!). OBS! Bjud på dessa på egen risk, folk kommer fråga efter receptet!


Ingredienser:
125g pumpakärnor (eller solrosfrön, hackade nötter, mandel, eller kanske en mix av allt), går att utesluta
1,5 tsk salt
115 g vetemjöl
115 g smör
115 g vit choklad, hackad eller pellets
2 ägg
200 g socker
1/2 g saffran (1 kuvert)

Gör så här:
  • Sätt på ugnen på 175 grader.
  • Rosta pumpakärnorna i en het stekpanna tillsammans med saltet till de fått fin färg.
  • Smält smöret.
  • Rör ner chokladen i det smälta smöret så det blir en jämn smet.
  • Rör ihop ägg, socker och saffran i en bunke. Jag använder en helt vanlig matsked att röra med (alltså inte måttet).
  • Tillsätt chokladsmeten, och därefter mjölet och pumpakärnorna. Rör till en jämn smet.
  • Bred ut i en bakpappersklädd form.
  • Baka i ca 20 minuter.  Den ska vara lite kladdig i mitten.
  • Låt svalna. Bred eventuellt på chokladtryffel (se nedan).
Nog för att dessa saffransblondies är goda i sig, men allt blir ju godare med (mer) choklad, am I right?! För mig är det självklart att mina brownies ska ha ett lager mörk chokladtryffel på toppen, och det gäller så klart även mina blondies. Jag provade med både mörk och vit choklad, och tycker båda funkar fint. Den mörka chokladen ger en vuxnare, lite bittrare smak medan vita chokladtryffeln, som är härligt smörig i smaken, passar bättre till den som gillar när det är lite sötare.

Grundrecept chokladtryffel till blondies eller brownies
Ingredienser:
2 msk grädde
35 g glykos
70 g choklad (vit, mörk...eller mjölk), hackad eller pellets
 35 g smör

Gör så här:
  • Koka upp grädde och glykos, häll över chokladen och rör tills chokladen smält.
  • Tillsätt smöret delat i ett par bitar och rör till en jämn tryffel.
  • Ställ i kylen ca 15 min så det blir en bredbar tryffel.
  • Bred över avsvalnad blondie eller brownie. Låt stelna i kylskåp (så får du snygga kanter när du skär rutorna).
  • Skär i rutor.

6 kommentarer:

  1. Låter riktigt ljuvligt ju! Måste nog testa det närmre jul!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, det måste du, de är sjukt goda. Alla som har provsmakat har älskat dem!

      Radera
  2. Såg verkligen gott ut , får också testa tror jag :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen, de är supergoda!

      Radera
  3. Åh, det låter så gott! Älskar blondies, älskar saffran! Måtte nya spisen komma snart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas också du får din spis snart så du kan prova dessa läckerbitar!

      Radera