söndag 26 oktober 2014

White hot peppermint chocolate

...eller Vit varm polkagrischoklad, som vi säger på svenska. Idag är det riktigt regnruskigt i Göteborg, och vad passar då bättre än att krypa upp i soffan med en varm choklad och titta på en julfilm? Då tycker jag du ska tå och prova denna variant på varm choklad. Jag måste dock tillägga att det blir väldigt sött, lite som att dricka godis, så jag kan tänka mig att det inte är för alla...

Jag använder mig av polkaspån, som är min favoritform av polkagris, jag tycker de är roligare att äta. Men till den varma chokladen fyller de dessutom en funktion (förutom att vara snygga på toppen...) eftersom det alltid brukar bli smul i botten om man köper en påse, så man behöver inte ens hacka, och om det inte är så mycket smul, är de betydligt lättare att krossa än vanliga polkagriskarameller.

Chokladen gör jag efter mitt grundrecept, som finns här med en ännu mer detaljerad beskrivning.

Till ett stort latteglas använde jag:
3 dl mjölk
3 msk vit choklad grovt hackad eller i pellets
ca 1 msk polkagris, grovt hackad (se ovan)
1/2 dl vispgrädde
ev. lite röd eller rosa hushållsfärg


Gör så här:
  • Koka upp mjölken på spisen. Tillsätt därefter polkagrisen och låt den stå smäta i den varma mjölken. OBS! Bli inte lockad att lägga i polkagrisen när du värmer mjölken, mjölken kommer att skära sig...
  • Ställ tillbaka på spisen och värm försiktigt innan chokladen tillsätts under omrörning. Rör tills chokladen smält.
  • Chokladen får en svagt rosa nyans av polkagrisen, som sedan blir mer beige när chokladen tillsätts, vill man så kan man tillsätta lite röd/rosa färg för att för att göra drycken lite mer rosa.
  • Häll upp chokladen i glas, vispa grädden och toppa chokladen, dekorera gärna ytterligare med mer polkagris och srössel, marshmallows.
Självklart kan man använda exakt samma recept med mörk choklad eller mjölkchoklad. Prova själv vilken variant som blir din favorit!

1 kommentar:

  1. Svar: Tack :D. Mönstret kommer ifrån http://camillaslivsstil.blogspot.se/search/label/döskallesjalturtorial. Det är väldigt enkelt att virka bara man lär sig grunderna och förkortningarna och det är inte så många. Jag är fortfarande nybörjare men tycker det är jätte enkelt att följa virkmönster. Jag stickade (enbart superenkla saker) från början men tycker det är mycket enklare att virka :)

    SvaraRadera