måndag 9 december 2013

Fransk chokladkola

Nu mina vänner tänker jag dela med mig av mitt recept på världens godaste chokladkola. Det är en mjuk kola som smälter i munnen med mycket smak av mörk choklad, tänk dig Riesen, fast godare!

Ingredienser:
250g mörk choklad
150g vispgrädde
150g strösocker
0,8 dl vatten
100g glykos

Gör så här:
  • Förbered och klä en form ca 20x15 med bakplåtspapper, eller gör som jag och använd bara bakplåtspapper och vik till en form, då kan jag anpassa måtten som jag vill (se bild här).
  • Koka upp vispgrädden i en liten kastrull, och ta av från plattan och rör i chokladen, ställ åt sidan.
  • Mät upp socker och vatten i en kastrull, vispa så det blir nästan upplöst. Koka upp på hög värme.
  • När sockerkoket når 110 grader tillsätts glykosen under omrörning. Lägg ett lock på kastullen och låt koka ungefär 2 minuter (detta förhindrar att sockerkristaller fastnar på kastullens kanter, vilket kan göra att det sockrar sig).
  • Ta av locket och koka till 150 grader. Tillsätt chokladblandningen.
  • Koka på medeltemperatur under ständig omrörning till 120 grader eller kulprov.
  • Häll upp i den förberedda formen och låt stelna minst 4-5 timmar innan den skärs upp. Slå in i smörpapper och förvara torrt ock svalt.
  • Vill du göra riktigt Riesen kan du doppa kolan i mörk choklad.
Andra julgodisrecept:
Chokladmandlar
Cream cheese mints
Fransk chokladkola
Fransk Nougat, Montelimar
Julmustmarmelad
Pepparkakskola
Saffransfudge
Saltlakritskola
Snickersfudge

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar