lördag 24 oktober 2015

#24 Julmat! + recept

Dag 24 – Julmat! Kanske ett recept?


På förra årets julbrunch bjöd jag på julknäcke med laxpaté i miniformat


Julbord. När jag var liten firade vi nästan alla julaftnar i Göteborg hos farmor och farfar med ett västkustskt julbord. Det som sticker ut mest är nog laxpatén och färska räkor. Potatis har vi aldrig haft heller, i min värld är det jättekonstigt att ha det på julbordet, det fyller ju bara upp buken mer än nödvändigt. Jag som älskar fisk och skaldjur, och framförallt laxpaté, åt mig alltid mätt på det kalla och tog bara nån prinskorv och köttbulle, mest av princip när det varma kom in. Jag har delat med mig av mitt laxpatérecept förut, men vi tar det igen, tycker jag för det är så gott!

Laxpaté


Ingredienser:
500 gram laxfilé, i bitar, utan skinn och ben
100 gram rökt lax
2 st ägg
4 dl vispgrädde
2 msk dill, hackad
1 nypa cayennepeppar
1 tsk salt
1 tsk pressad citron
8 st crabsticks
Alla ingredienser ska vara kylskåpskalla när man börjar, annars finns det risk att den skär sig.

Gör så här:
  • Mixa båda laxsorterna i en matberedare, mixa försiktigt och använd puls-knappen, så du inte riskerar att övermixa smeten och få en torr paté.
  • Blanda i salt (det binder färsen), mixa några varv.
  • Tillsätt äggen och därefter grädden, ca 1/3 i taget, mixa lite mellan gångerna så det blir ett härligt "fluff".
  • Tillsätt dill, citronsaft och lite cayennepeppar och mixa så det bara blandas.
  • Smeten hälls upp i en smort ugnsfast form (en brödform är perfekt), ta lite smet i taget och montera crabsticksen innan du fyller på med mer smet. Släta ut smeten så den blir jämnt och försök packa smeten för att undvika luftbubblor.
  • Lägg aluminiumfolie över formen och placera den i vattenbad i ugn 200 grader i ca 45 min.
  • Ta ut formen och låt den svalna lite innan du stjälper upp den. Låt den vila svalt i någon timma. Till middag kan den gärna serveras lite ljummen, men på julbordet ska den vara kall, och är perfekt att förbereda.
  • Den borde hålla 4-5 dagar i kylskåp, i alla fall. Obs! Patén passar inte bra att frysas. 

Ha den på julbordet eller servera till middag med nykokt potatis och en kall cremé fraîche-sås!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar