fredag 29 augusti 2014

Lyssna på julkalendrarna (igen)!

Brukar nu lyssna på Julkalendern i SR? Själv har jag försökt vissa år, men oftast inte lyckats hänga med längre än till lucia. Enda radiokalendern jag faktiskt lyckats lyssna på varje avsnitt av är Whitney och Elton Johansson från år 2002, som var sjukt bra, den finns för övrigt att köpa på CD här.

Vet ni om att några av de senaste årens kalendrar finns att lyssna på i sin helhet på SR.se
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=3023
"Simon får i uppdrag av sin farfar, som just har dött, att ta hand om farmor och att göra gott mot andra - åtminstone fram till jul. Simon är förtjust i Maria. Simon misstänker att hon gillar Oskar. Simon och hans kompis Nelson bestämmer sig för att göra goda gärningar och samla in pengar så de kan köpa den papegoja som Maria önskar sig mest av allt."

Den lyssnade jag på i sin helhet för ett par år sedan, och jag kommer ihåg att det är en riktigt mysig historia, skriven av Ulf Stark, förresten...

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4190
 "Elvira önskar sig en fin mobil i julklapp, men Elviras mamma är arbetslös och vill inte ens läsa hennes önskelista. En dag får Elvira nog och skriker att hon önskar sig en annan mamma och ett lyxigare liv. 

Dagen därpå är hennes mamma borta och i ett sms står det att hon rest bort för att söka jobb. Socialtanten kör Elvira till Familjen Lancelot. De bor i ett slott och ägnar dagarna åt att snaska i sig mat och handla lyxiga saker. Hos familjen får Elvira allt hon önskar sig och behöver inte gå i skolan.
Men mamma kommer inte tillbaka och Elvira börjar bli allt oroligare för henne. Samtidigt börjar hon misstänka att allt inte står rätt till hos Familjen Lancelot. Varför eldar de på nätterna och hur kommer det sig att grannarna trakasserar familjen? Och vad finns egentligen bakom den låsta dörren längst uppe i tornet?"

Den här började jag faktiskt lyssna på, och kommer ihåg att jag tyckte den var bra. Lite mystisk och med en hel del samhällskritik, vilket jag gillar skarpt. Jag ska minsann ta och lyssna på den i helgen!

http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=4411
"När Siris syster rövas bort av piraten Vithuvud, bestämmer sig Siri för att göra det som ingen vuxen vågar: följa efter piraterna för att försöka hämta hem sin syster. Alla vet att Vithuvud låter de bortrövade barnen arbeta i en gruva på den gömda ön. Dit måste Siri.

På knarrande skepp och knirrande snö följer Siri spåren efter Miki och piraterna. På vägen genom Ishavet möter hon sjungande sjömän, farliga rövare, vilda sjöjungfrur och hungriga vitvargar. Men hur ska hon hitta till piraternas gömda ö? Och vad ska hon göra om hon en dag står öga mot öga med kapten Vithuvud?"

Denna har jag inte alls lyssnat på, någon som har hört den, är den bra?

Bilder och citat lånade från sverigesradio.se och wikipedia

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar