tisdag 4 november 2014

Perfekta lussekatter


Nu är det hög tid att börja samla på sig recept inför julbaket. Här kommer alla mina tips på hur du bakar perfekta lussekatter som ser ut som de kommer från ett bageri! Det är lite mer att tänka på, men inget är särskilt svårt. Läs igenom hela receptet innan du börjar. Bullarna ska jäsa riktigt länge (1,5 timma) så tänk på att baket tar sin lilla tid. Receptet är en variant på ett recept från Johan Sörbergs bok Riddarbageriets Söta. Det var förresten Johan som var min största inspiration när jag valde att utbilda min till bagare/konditor för en himla massa år sedan...

Ingredienser:
700 g vetemjöl
300 g mjölk
120 g socker
100 g smör
30 g jäst
1 ägg (+ 1 ägg till pensling)
1,5 tsk salt
1 g saffran
(till vanlig vetedeg uteslut saffran och tillsätt 2 msk mald kardemumma)
Russin (låt ligga i blöt över natten)

Gör så här:
  • Blanda samtliga ingredienser i degmaskin med krok och kör på mellanväxeln i ca 10 min. Degen ska bli till en tunn hinna när man drar ut den, då har glutenet bildats ordentligt (gäller för i princip alla degar gjorda på vetemjöl. Se exempel här.)
  • Låt degen vila övertäckt i 30 min. (Degen kommer inte jäsa upp särskillt mycket under den tiden, det är precis som det ska.
  • Dela upp degen i lika stora bitar och forma till önskad form. OBS! Använd inget mjöl på bordet, degen är supersmidig så det ska inte behövas, bullarna blir bara torra om man tillsätter mer mjöl. Här är några exempel på former:
De på översta raden tror jag kallas lilja. Mittenraden kallar jag "riktiga lussekatter" och så har vi nederst den klassiska julgalten.
Överst släta bullar som jag penslade med smör och rullade i socker. På nedra raden har vi Grodor som är en av mina favoritformer!
  •  När bullarna ska jäsa ställs de in i avstängd ugn med en djup form/långpanna i botten som fylls med kokande vatten, stäng luckan. Fukten kommer få bröden att jäsa upp jättefint. Låt jäsa i ca 1,5 timma(!). Bullarna ska bli ungefär dubbelt så stora.

  • Sätt ugnen på 225 grader. Förbered äggstrykningen; vispa upp ägget med en gaffel, tillsätt en nypa salt och en 1/2 msk vatten.
  • Baka lussebullarna utan att pensla bullarna (det ska göras efter bakningen). Baka i ca 5-8 minuter beroende på storlek.
  • När bullarna har fin färg tas de ut ur ugnen och penslas med äggstrykningen. Ställ sedan in plåten i ugnen igen ca 1/2-1 minut så ägget stelnar (annars inns det risk för att bullarna blir lite kladdiga på ytan). Låt svalna så länge du orkar vänta, ät och NJUUUUT!
 Länk till masssa olika lussekatter och kransar.

14 kommentarer:

  1. Kan jag använda samma deg om jag ska göra kanelbullar till exempel? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Inga problem! Jag använder samma deg till kanelbullar!

      Radera
    2. Ska man då låta bullarna jäsa med fyllningen i 1,5 i ugnen ? Har aldrig bakat med vetedeg utan jäst så är helt nybörjare på det. Min mamma mår dåligt av jäst så det skulle uppskattas med en deg utan :)

      Radera
    3. Nej, nu har jag gjort bort mig kapitalt, det ska vara jäst i, det var bara jag som missade skriva med det. Sorry...

      Radera
    4. Jag tänkte väl, lite konstigt med en deg utan jäst. Men jag ska nog ändå testa degen trots jästen :)

      Radera
  2. Gud vilka fina bullar! Så fint formade vill jag också göra :)

    SvaraRadera
  3. Nu har jag provat ditt recept :) de blev nära perfektion fick bara inte till smaken riktigt som jag ville. Konsistensen blev ju helt magisk! Ska snart prova igen. Tack för receptet!
    / tildasjulmys.blogspot.se

    SvaraRadera
  4. Hej håller precis på att göra dom efter ditt recept, hur många får man ut på en sats ungefär? Just nu har jag en ny sort brytbröd jäst hela plåte:-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det blir två plåtar, de på bilderna är av en sats (23 st), mina har också jäst ihop lite, egentligen skulle tre plåtar vara bättre. men det blir väldigt trångt i ugnen under jäsningen...

      Radera
  5. Hej! Ska testa detta recept i veckan! Ska inte jästen lösas upp i mjölken innan? eller ska allt bara ner i bunken direkt?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vad kul! Nej, det är inte nödvändigt att lösa upp jästen först om en har en bra degblandare (bagare löser aldrig upp jästen först), men är du osäker, gör det för all del, det spelar ingen roll!

      Radera
  6. Såg Sörbergs recept hade 5g saffranspistiller! Verkar galet mycket?

    SvaraRadera