lördag 26 oktober 2013

Pepparkakshus: Hotell Pepparkaka anno 2011

Här kommer ytterligare ett av mina pepparkakshus från tidigare år, har ni missat de tidigare kan du hitta dem i listan till höger.

Jag hade länge varit inspirerad av bilden från SR:s julkalender 1995: Hotell Pepparkaka. Jag minns ingenting från att ha hört julkalender som barn. Det var väl som vanligt, man lyssnade ett par avsnitt i början, sen rann det ut i sanden...
"I sagoskogen ligger hotell Pepparkaka som är byggt av pepparkaka och sockerglasyr. Taket är täkt av färgade chokladpastiller. Tjugofyra rum finns att hyra ut, och varje rum bär på en sagas hemlighet."
Källa



Efter att flera år skjutit på projektet, då jag insåg att det skulle bli väldigt tidskrävande, bestämde jag mig och mallen tillverkades på min sista semestervecka i augusti! Då huset är tre våningar högt, innehåller runda torn, en sockertopp, en spiraltrappa (vilket var det svåraste att få till) och totalt ca 150 delar, så hade jag minsann åtagit mig en ordentlig utmaning. Bygget delades upp på fyra dagar, jag vet inte hur många timmar det tog. Men tillslut stod bygget klart, och jag var/är fortfarande riktigt nöjd med hur likt det är!
Huset är ganska litet, det är mini-Smarties på taken. Bottenplattan är 28 cm i kvadrat.

 Jag försökte faktiskt att skänka pepparkakshuset till Musikhjälpen (som jag älskar, och lyssnar på i princip dygnet runt när det håller på) att auktionera ut, men var för sent ute, då de redan hade "tillräckligt med saker att auktionera ut". Jag ska dock göra ett nytt försök med årets hus, de har nu dessutom gjort det enklare att göra egna auktioner nu, så min pepparkaks-craziness får göra lite nytta också!

14 kommentarer:

  1. Asså allvarligt. Du är verkligen grym! :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det ligger en hel del övning bakom...

      Radera
  2. Vad gör du med dina hus sen? Äts de upp? :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nä, de brukar hamna i komposten efter jul... :(

      Radera
  3. WOW! Otroligt fint! Det skulle vara kul att satsa på ett lite mer avancerat pepparkakshusprojekt, men jag är lite osäker på om mitt tålamod räcker till :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Ja, det är lite det som är grejjen, det är inte så svårt att göra ett sånt här pepparkakshus, men det tar just TID! Jag har nog ett ganska bra tålamod, men är nog framförallt grymt envis, då klarar man det mesta! ;)

      Radera
  4. Wow, riktigt fint! Imponerande!

    SvaraRadera
  5. SÅÅ HIMLA FINT!!!
    Och jag som tycker det är jobbigt nog att få ihop ett "vanligt" litet hus med fyra väggar och tak...
    Grymt imponerad! :)

    SvaraRadera