fredag 2 oktober 2015

Kanelbullekaka

Kanelbullekakan är en kaka som ser ut som, och även smakar i alla fall hyfsat likt en kanelbulle. Nu när jag skrev ner receptet kom jag på att det så klart borde vara kardemumma i degen så den påminner om vetedeg (jag utgick från ett amerikanskt recept, så tänkte inte på det). Kanske 1/2 tsk borde vara lagom, men jag lovar den är även riktigt god utan kardemumma!
Jag tror ni kan gissa vilken kanelbullekakan är på bilden...
Ingredienser:
Deg:
3,5 dl mjöl
 1/2 tsk bakpulver
1/2 tsk vaniljsocker
120 g smör
1 3/4 dl strösocker
1 ägg

Fyllning och topping:
1 msk smält smör
1/2 dl strösocker
1 msk kanel
1 ägg
pärlsocker

Gör så här:
  • Blanda ihop mjöl, bakpulver och vaniljsocker, ställ åt siden
  • Vispa ihop smör och strösocker med elvisp tills det blir fluffigt (kör med vinge om du har en Kitchen Aid eller liknande). Tillsätt äggen och vispa på låg hastighet tills allt blandats.
  • Rör i mjölblandningen för hand (eller vinge i maskin) och bland ihop till en deg.
  • Tryck ut dem till en platta (det blir lättare att kavla ut dem då) svep in i plastfolie och kyl minst 2 timmar, eller över natten.
  • Kavla ut till en stor rektangel ca 5 mm tjock.
  • Pensla med smält smör, blanda ihop kanel och socker och strö över (precis som när man gör kanelbullar...).
  • Rulla ihop från långsidan, försök rulla så tajt som möjligt, för att undvika luftfickor. Svep in i plastfolie igen och lägg i frysen ca 20-30 minuter, degen ska bli fast, inte hård.
  • Skär i centimetertjocka skivor och lägg på plåt.
  • Vispa upp ägget och stryk över kakorna, strö sedan på pärlsocker.
  • Baka på 175 grader i 10-12 minuter, tills de blir gyllenbruna.

2 kommentarer:

  1. Jag gjorde nåt liknande på sonens dop i somras. Håller med om att de var väldigt goda

    SvaraRadera
    Svar
    1. Eller hur?! Bara så failigt av mig att lagga upp detta receptet två dar före kanelbullens dag...

      Radera