söndag 27 oktober 2013

Mallen till pepparkakskyrkan är klar!

Mallen till årets pepparkaksprojekt är klar! Årets pepparkakshus kommer närmare bestämt att bli en kyrka, och förlagan jag använt mig av är Örgryte nya Kyrka. Jag brukar promenera förbi den ibland, och har alltid tyckt att den är väldigt vacker. Eftersom jag faktiskt aldrig gjort en kyrka någon gång, så tyckte jag allt att det var dags!
Örgryte kyrka är byggd i nygotisk stil och invigdes år 1890
När jag ska göra en mall till ett pepparkakshus gör jag det helt för hand, med penna, linjal, tejp och kartongark. Jag har fotat kyrkan själv och utgår ifrån bilderna, googlade även, då jag inte lyckats fånga vissa detaljer så bra på bild. Fick en hel del hjälp från Google Earth Street View som var helt fantastiskt, om en lite svårmanövrerat! Jag inser att det säkert finns datorprogram som skulle kunna underlätta mall-byggandet, men mitt sätt funkar bra, även om det tar lite tid... Tid förresten, eftersom den vanligaste frågan jag brukar få om mina pepparkakshus är "Hur lång tid tog det?" så har jag i år bestämt att klocka mig och se exakt hur många timmar det faktiskt tar. Jag stannade timern när mallen var klar efter totalt 6h 20min (men kan nog räkna bort nån timme slösurfning), så vi säger 5h 20min på mallen (uppdelat på tre dagar).
Så här ser skissen ut, när jag tittar på den i efterhand, kan jag undra om jag är ett geni eller helt galen, ha ha!
Först ser det bara ut som ett vanligt hus...
...men sen kommer det fler och fler detaljer.

Här är den färdiga mallen! Det brukar alltid tillkomma lite detaljer som jag skär ut på frihand också. Det ska bli spännande att sätta igång med baket någon gång i november!

6 kommentarer:

  1. Ser fram emot resultatet! Du är otroligt duktig!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, jag ser fram emot att börja bygga! :)

      Radera
  2. Jag blir lika fascinerad varje gång jag läser om dina pepparkakshus. Och visst, lite galen är du kanske, men jag tror mest på att du är ett geni :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, tack! Man måste nog vara lite galen när man ger sig på sådana projekt, just for the fun of it! ;)

      Radera
  3. Alltså herregud vad jag är imponerad av dig! :D Det ska bli roligt att se när du börjar baka.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag tror jag börjar baka om två veckor!

      Radera