torsdag 28 november 2013

Pralinverkstad

Ett par dagar senare än planerat, men nu har pralinerna blivit gjorda! Pralinerna är till en Chokladkalender Deluxe som jag gör varje år till min fina sambo. Själv är jag inte så galen i choklad, så han får ha pralinerna för sig själv.


Jag brukar göra 4 olika sorter, alla med skal av mörk choklad. Första året när jag gjorde en kalender så var det en överraskning, men efter 3 år så känns det inte som någon idé att låtsas om inget längre, så han fick komma med egna önskemål på smaker, och då var det körsbär i sprit (som jag har gjort varje år och skulle aldrig våga ta bort, han älskar den sk äckliga körsbärspralinen) och något med nougat... Sagt och gjort. Hallontryffel, apelsinnougat med pekannötter, salt karamell och Körsbärspralin fick et bli! Självklart ska jag dela med mig av recepten också!

Salt karamell är ett recept lånat från Tomtens Dotter, det hittar ni här. Jag kan verkligen rekommendera det, tryffeln var helt underbar! Jag gjorde halva receptet, men då krävs en liten kastrull!

Smaksättare till de olika pralinerna.
Skalet till alla praliner är gjutna i silikonformar med mörk choklad, chokladen jag använde var Tobado (65%) från Chocovic, som jag provade för första gången och jag blev sjukt nöjd. Chokladen är lite dyrare än Odenses pellets-choklad (på bilden ovan), som jag använt tidigare år, men det var så värt det. Chokladen är jättegod och lätt att jobba med. Du kan beställa chokladen hos Marron.se. Hos Tomtens Dotter, hittar ni en jättefin guide till hur du gjuter pralinskal.
Jag gör bara ett par extra praliner, förutom de 24 till kalendern, men det blev lite tryffelslattar kvar, så det kanske blir några till längre fram...

Apelsinnougat med pekan
Nougat är kul för man kan mixa i lite  vad man känner för som smaksättning. Till ca 15 praliner.

2 st Dubbelnougat à 50 g (Odenses nougat, som jag brukar använda var slut i affären...)
Skalet av en apelsin
En liten näve pekannötter

  • Smält nougat och blanda i apelsinskalet. 
  • Rosta och hacka pekannötterna ganska fint så den kan spritsas. 
  • Nougaten ska inte vara varmare än 27-28 grader när den spritsas ner i skalet. 
  • Den är himla knivig att spritsa, med nötbitarna, man får ha et väldigt stort hål i påsen. 

Hallontryffel (utan grädde)
till ca 12 praliner

25 g mörk choklad
50 g hallonpuré (ca 75-100 g frysta bär)
12 g smör
5 ml Grand Marnier
10 g svensk honung

  • Lägg chokladen i en bunke. 
  • Koka hallonpurén tills den börjar tjockna (reducera). 
  • Häll över chokladen och rör till en slät massa.
  • Tillsätt smör, sprit och honung.
  • Spritsa i prainskalet vid ca 27 grader.
Körsbärspralin
Här höftade jag lite, då jag råkat ta med receptet jag brukar använda till jobbet, men den verkade som den funkade fint. Det ska vara en väldigt lös tryffel som körsbäret får ligga i. Till ca 8 praliner.

20 g vit choklad
20 g vispgrädde
1/2 tsk Rom (helst Cognac, men hade inte det hemma)
Klarbär i Krisch (mina är köpta på La Maison Francaise)
  •  Lägg chokladen i en skål.
  • Koka upp grädden, häll över chokladen och blanda till en ganska lös tryffel.
  • Tillsätt Rom.
  • Spritsa en liten mängd tryffel i skalet.
  • Lägg i ett körsbär.
  • Fyll upp med tryffel, nästan till kanten. (Se bilden ovan)

Färdiga praliner!

2 kommentarer:

  1. Gud så duktig du är! :) Mums... på allt utom körsbärspralinen alltså ;)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Jag har faktiskt aldrig ens provat körsbärspralinen, varken min egna eller den i Aladdin-asken. När jag var barn var det alltid mamma som åt upp den direkt! ;)

      Radera