måndag 2 december 2013

Saltlakritskola!

Jag är helt klart en morgonmänniska! Idag är jag ledig men vaknade vid halv sju när CJ skulle upp och gå till jobbet, själv fick jag ligga kvar och dra mig och sedan titta på julkalendern i sängen, vilket jag väldigt sällan kan göra. Sen var det upp och hoppa och äta frukost och sedan sätta igång med julbestyren, det kändes inte alls som det blev så mycket gjort igår, det blev mest fokus på mys. Så idag har jag massor jag vill hinna göra!

Så jag drog igång direkt vid 9 och kokade en sats kola. Jag hade magsjuka en vecka före ju förra året (ungefär det värsta som kan hända, ja!) så jag hade fortfarande inte riktigt fått tillbaka sötsuget när julafton kom. Men då hittade jag en skål hos mamma med saltlakritskola (köpt) som jag tryckte i mig utan problem, saltlakrits har alltid varit mitt favoritgodis, men vi har faktiskt aldrig haft det på jul förut. Så fick jag dessutom boken Pärlans Konfektyr - Kolor, jazz och bakverk av mamma, och läste om deras saltlakritskola, som är deras bästsäljare, och bestämde helt enkelt där och då att den kolan skulle göras nästa jul...

Boken innehåller 19 olika kolarecept, dessutom hittar du bla även recept på andra bakverk och en guide till hur du fixar 50-talsfrisyren!
Sagt och gjort, kolan kokades för en stund sedan, och så jag vet inte om konsistensen blir den perfekta en, men det ser lovande ut. Dock kan jag säga, efter att ha smakat på smeten, att jag hör änglakörerna sjunga. Det var nog något av det godaste godis jag smakat i hela mitt liv! Så här får ni receptet:

Ingredienser:
80g smör
2dl vispgrädde
1/2 tsk havssalt
15 g lakritspulver
170 g glykos (se nedan)
250 g strösocker
5 g salmiaksalt (en något rågad tesked)

Lakritspulver och salmiaksalt finns bland annat på Panduro
Jag såg igår, till min stora glädje att Dan Sukker börjat sälja glykos (jämförspris ca 62 kr på ICA), så köp för guds skull inte den svindyra glykosen på apoteket (jämförspris 900kr!!! I shit you NOT!).
Gör så här: 
  •  Förbered och klä en form ca 20x20 med bakplåtspapper, eller gör som jag och använd bara bakplåtspapper och vik till en form, då kan jag anpassa måtten som jag vill.
  • Se till att ha allt förberett, när koket väl är igång krävs din fulla uppmärksamhet och du hinner inte stå och väga upp det sista. Förbered gärna också en skål med kallt vatten till när du ska göra kulprovet (se nedan).
  • Koka upp smör, vispgrädde och salt i en liten kastrull. Vispa ner lakritspulvret med en visp i den varma gräddblandningen.
  • Samtidigt kokas glykos och socker upp i en större, tjockbottnad kastrull. Undvik att röra i massan, då den kan sockra sig, jag brukar vicka lite lätt på kastrullen så sockret fördelas jämnt. Den ska kokas till ca 170 grader, och bli ljust bärnstensfärgad.
Sockret börjar nå rätt temperatur.
  •  Ta det karamelliserade sockret av plattan och rör försiktigt ner gräddblandningen. Använd en träslev eller (min favorit) slickepott i silikon. Ställ tillbaka på plattan, ner sänk värmen och låt smeten koka upp. Rör om så det inte bränner i botten. Koka tills kolan blivit ca 127 grader (det tog ca 1 minut för mig, så det går fort!) allra säkrast är att göra ett sk kulprov (häll ner lite smet i kallt vatten, det ska gå lätt att forma en kula av smeten, så är den klar). Vispa ner salmiaksaltet med ballongvisp.
  • Häll upp i den förberedda formen, och låt så och svalna i rumstemperatur. Vänta ca 4-5 timmar sedan är kolan redo att skäras upp.
  • Slå in i smörpapper och förvara torrt och svalt.

Nu är det bara ca 3-4 timmar kvar tills jag kan skära upp och äta av min kola! Lycka till!

PS. Om du av någon anledning inte vill/kan koka kolan själv kan du så klart köpa på Pärlas butik på söder i Stockholm, de har även en webshop, men den verkar ligga nere nu pga för hög efterfrågan. Men håll ögonen öppna, all info hittar ni på Pärlans Kofektyr!  

Andra julgodisrecept:
Chokladmandlar
Cream cheese mints
Fransk chokladkola
Fransk Nougat, Montelimar
Julmustmarmelad
Pepparkakskola
Saffransfudge
Saltlakritskola
Snickersfudge

8 kommentarer:

  1. Nom nom! Det här receptet ska jga prova, jag ÄLSKAR lakritskola!

    Tack för receptet! :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Varsågod, lycka till med kolakoket!

      Radera
  2. Jag älskar lakrits! Skicka hit lite!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, de är så goda, så jag bjuder inte! ;)

      Radera
  3. Men gud så gott!! Jag har en syster som är tokig i saltlakrits så dessa kommer hon nog att älska! :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det skulle hon säkert göra, de är verkligen sjukt goda!

      Radera
  4. Det där låter som ett jättebra recept! Tack!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag bjöd på den på min julbrunch igår och den var mycket populär! :)

      Radera