tisdag 17 december 2013

Glöggsorbet

Här kommer det första receptet från min Julbrunch. När man kalasat på god massa mat passar en kula sorbet helt perfekt. Jag hade lite problem med min sorbet, då jag nog hade för mycket alkohol i, och den ville inte stelna. Så jag fick trixa lite och frysa om blandningen, så istället för sorbetkulor serverade jag istället lösfryst sorbet i plastglas, men det var nog inte mindre uppskattat för det, alla tyckte det var jättegott!


Så här kommer receptet på hur jag tror att jag borde ha gjort! Grundreceptet kommer från Jan Hedhs bok Glasspassion!

Ingredienser:
4 g gelatinblad (2-3 st)
3,75 dl glögg, jag tog Grythyttans Skogsglögg (starkvinsglögg 15%)
3,75 dl vatten
400 g grundsockerlag (se nedan)
1 citron, saften
1 apelsin, saften
2 äggvitor

Grundsockerlag:
225 g socker
166  g vatten
 40 g glykos

Gör så här:
  • Gör först grundsockerlagen: Blanda socker och vatten i en kastrull och koka upp under lock (så förhindras kristallbildning).
  • Tillsätt glykosen och koka upp igen, skumma av.
  • Låt svalna, kan med fördel förvaras i kylen i glasburk eller liknanade.
  • Lägg gelatinbladen i blöt i minst 10 min.
  • Häll glögg, vatten, sockerlag, citron- och apelsinsaft i en bunke och blanda väl.
  • Smält gelatinet i mikron i ca 1 dl av sorbetsmeten och blanda sedan med resterande smet.
  • Frys sorbetblandingen i glassmaskin. När blandningen är halvfryst tillsätts äggvitorna som vispats till skum, och kör vidare till en ganska fast och fluffig sorbet.
  • Häll upp smeten i en plastburk och låt stelna klart i minst 3 timmar.
Använder man alkoholfri glögg, eller vinglögg som inte har så hög alkoholhalt, kan man ta hela flaskan med glögg och skippa vattnet. Jag tyckte Grythyttans Skogsglögg passade väldigt bra eftersom den inte är så söt, man tillsätter ju ändå en hel del socker i sorbeten, så det blev en perfekt balans. Har man ingen glassmaskin går det också att ställa bunken med smeten i frysen och röra om då och då, det blidas en del iskristaller och sorbeten blir inte lika slät, men det blir galet gott ändå!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar