torsdag 18 september 2014

Recept på kanderade fikon (och annan frukt)

På begäran kommer här receptet på de kanderade fikonen (eller annan frukt) som jag påbörjade igår. Kandera och sylta är förresten samma sak så vitt jag vet, kanderad frukt låter man torka efter syltningen medan syltad frukt ligger kvar i lagen

450g frukt (apelsiner, kumquat, plommon, aprikoser, fikon eller tranbär)
3 dl vatten
675 g socker
  • Först sjuds frukten försiktigt i vattnet så den blir mjuk, men inte faller sönder, för fikonen tog det ca 10 min.
  •  Ta upp frukten med hålslev, tillsätt 125 g socker i vattnet låt koka upp tills sockret lösts.
  • Häll sockerlagen över frukten och låt stå övertäckt i rumstemperatur till nästa dag.
  • Följande dagar ska lagen silas av, socker tillsätts och kokas upp så det löser sig och därefter hällas över frukten igen och stå i rumstemperatur över natten. Socker ska tillsättas enligt denna tabell:
    Dag 2: 50g
    Dag 3: 50g
    Dag 4: 50g
    Dag 5: 50g
    Dag 6: 50g
    Dag 7: 50g
    Dag 8: 75g
    Dag 9: låt stå en extra dag
    Dag 10: 75g - låt fikonen koka med i lagen
    Dag 11: låt stå
    Dag 12: låt stå
    Dag 12: låt stå
    Dag 14: redo att torka, eller förvara i glasburk i kylen
  • Om frukten ska torkas låt den bara ligga på galler i rumstemp tills de torkat.
Fikonen ligger och sjuder. De lila fikonen tappar mycket av sin färg under sjudingen, men lagen får en härligt rosa färg...

Jag har som sagt inte provat just detta recept förut, så jag hoppas det blir bra.

4 kommentarer:

  1. Hur gör du när du kanderar apelsinerna? Är det bara skalen utan den vita hinnan som gäller, eller? Kan man kandera satsumas? Har du prövat med kumquats-det lät spännande..:) Nu blev det många frågor igen:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. När jag kanderat apelsinskal har jag tagit "hela skalet" (med det vita) och sjudit, sedan är det enkelt att skrapa bort det vita med en sked. Det borde gå med satsumas, då hade jag skalat dem och kanderat dem hela eller i klyftor. Kumquats (och limequats som finns i min mataffär ibland) har jag funderat på att kandera (hela) men det har inte blivit av.

      Radera
  2. Hur blev de som? Jag var i en chilibutik när jag var i rom där de sålde kanderade fikon med chili. Det var GALET gott, men så tänkte jag på ditt recept och att jag ska försöka göra själv istället :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Sorry, fick lite bloggtorka och glömde helt lägga upp resultatet, men jag kan säga att de är supergoda! Man hallå, kanderade fikon med chili låter ju jättespännande. Jag gör ett ordentligt inlägg med slutresultatet under kvällen eller morgondagen!

      Radera