onsdag 17 september 2014

Kanderade fikon, dag 1 (av 14)

Nu är det högsäsong för de lila sydeuropeiska fikonen och i hela förra veckan gick jag och sneglade på de jättefina och relativt billiga fikonen som fanns i mataffären. Tillslut kom jag på att jag ville prova att kandera fikonen. Jag har kanderat apelsinskal flera gånger med lyckat resultat, och har velat prova att kandera andra frukter, så nu har jag en sats fikon som ligger och kanderas för fullt. Jag älskar kanderad ingefära så risken är ganska stor att det blir mitt nästa kanderingsprojekt. Resultatet kommer meddelas om två veckor!
 Att kandera frukt är en process som tar sin lilla tid, ca 1-2 veckor får man räkna med, recepten verkar skilja en del. Det receptet jag testar tar 14 dagar (+ev torktid) men oavsett är det inte särskilt mycket jobb per dag (max 5 min). Först måste man blanchera frukten för att den ska kunna suga upp sockerlagen, sedan låter man den ligga i en sockerlag i ca 1-2 veckor. Sockerlagen silas av varje dag och mer socker tillsätts, så lagen blir mer och mer koncentrerad. När kanderingen är klar kan man antingen förvara dem tillsammans med lagen i en burk, eller låta dem ligga och torka. Oavsett är hållbarheten nästintill oändlig så länge man är noga med hygienen.

Sockerlagen brukar förresten bli supergod och passar super att ha i t ex drinkar. Jag älskar apelsinskalsockerlag (med äkta vanilj) tillsammans med vaniljglass, sjukt onyttigt, men jisses så gott!
Receptet jag använder (testar) kommer från boken Julen av Malcolm Hillier. Hur kan man inte bli sugen på att börja kandera när man ser den härliga bilden?-Jag tänkte dela med mig av receptet först om jag vet ifall det blir bra. Annars är det bara att fråga så publicerar jag det direkt!

2 kommentarer:

  1. Det där låter så spännande! Jag skulle gärna se receptet på en gång:) Är den där boken bra? Alltid på jakt efter nya julkokböcker:) Vad gör du med den kanderade frukten - äter som godis eller? Oj,oj det blev många frågor- haha! Men det är så roligt med någon annan julnörd som gillar att hålla på och julpyssla i köket:D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, tanken är att frukten ska ätas som godis, kanske doppad i choklad, eller ev som pynt/topping på någon mjuk kaka. Receptet är publicerat nu!

      Jag älskar boken! Den är skriven av en brittisk florist, så det är ganska mycket blomsterarrangemang av olika slag, som inte alls liknar det vi är vana vid i Sverige. Men där samsas även olika pyntidéer och recept. Recept sträcker sig från olika sorters julgodis, puddingar och julkakor av olika slag till sushi (som ett avbrott från den flottiga julmaten). Jag har använt flera recept från boken med lyckat resultat. Jag älskar utländska julböcker där man kan hitta guldkorn att tillföra det svenska julfirandet! Boken har flera år på nacken, så det är nog antikvariat eller tradera som gäller som du ska hitta den!

      Radera