onsdag 30 september 2015

Julgodis, julgodis, julgodis

Julgodis i 2014 års upplaga (minus tre sorter). Medsols från klockan 12: Mozartkulor, teaterkonfekt, snickersfudge, kola med ingefära och sesam, julmust-marmelad-godis, saltlakritskola, smörkola med pinjenötter, gin & tonicmarshmallows, chokladtryffel. I mitten; pepparkakskola.


Julen 2015 kommer bli en godisjul! Förra året slog jag på stort och tillverkade inte mindre än tretton olika sorters julgodis. Flertalet av sorterna var dessutom helt nya recept, så det var himla kul att prova. Jag känner mig om än mer inspirerad i år, så det kommer bli minst lika många sorter, är i alla fall planen. Jag gick lite banans och beställde tre (!) godisböcker online, som kom i förra veckan. Alla var bra, men The Sweet Book of Candy Making av Elizabeth LaBau var en riktig pärla! En helt fantastisk bok med fina bilder och tydliga steg-för-steg-beskrivningar till de tekniska momenten, och att mängderna i recepten anges i vikt (både gram och ounces) visar att författaren har koll! Jag riktigt längtar att få sätta igång och prova recepten! Eller vad sägs om exempelvis Pecan Pie Caramels, Saltwater Taffy eller Red Velvet Fudge?!






Jag har även sorterat alla mina (500+) julrecept på Pinterest, och delat upp dem i kategorier, så godiset har såklart fått en egen tavla. Där finns just nu 120 recept så inspiration kommer inte vara svårt att hitta, det kommer nog snarare bli svårt att välja vilka jag ska göra...



Follow Nilli's board XiMAS Recipes - Candy on Pinterest.
 
Tranbär- och pistagenougat med rosenvatten
Crème Brûlée-fudge
Jordnötsbräck
Kola med dadlar, tahini och salt

Mina julgodisrecept:
Chokladmandlar
Cream cheese mints
Fransk chokladkola
Fransk Nougat, Montelimar
Julmustmarmelad
Kola med sesam och ingefära
Pepparkakskola
Saffransfudge
Saltlakritskola
Snickersfudge
Smörkola med pinjenötter

2 kommentarer:

  1. Jösses vad duktig du är! Ska bli kul att följa och hoppas du bloggar om allt :)

    SvaraRadera