söndag 22 december 2013

Eloise at Christmastime

Måste jag välja bara en favoritjulfilm, så brukar svaret oftast bli Eloise at Christmastime! Filmen handlar om 6-åriga Eloise som bor med sin nanny (spelad av Julie Andrews) i en stor svit på Plaza Hotel i New York, där hon springer runt och ställer till med det ena och det andra. Mitt i alla julbestyr så ska hon försöka få hotelldirektörens dotter att välja sin ungdomskärlek, en servitör på hotellet, och inte den skumma typen hon är förlovad med och planerar att gifta sig med på julafton.


Sanningen är att första gången jag såg filmen tyckte jag att Eloise var asjobbig, när hon springer runt och lever rövare och stör både personal och gäster på det exklusiva hotellet, hon är verkligen en skitjobbig unge! Men nästa jul kom jag på mig själv att vilja se filmen igen, och igen... För sanningen är att jag nog i hemlighet drömmer om att vara Eloise, och att vara 6 år gammal och springa runt och leka på Plaza, åka häst och vagn mellan New Yorks butiker i och handla över 200 julklappar, och så klart även att ha Julie Andrews som nanny! Så därför kan jag inte låta bli att bli barnsligt förtjust varje gång jag ser denna filmen, och det är liksom det julen handlar om för mig!

Filmen har visats på Kanal 5 på julafton flera år, men jag kan tyvärr inte hitta den nu när jag kikar igenom tablåerna. Men skulle ni stöta på den så vill jag tipsa om att ge den ett försök, trots att det är en barnfilm!

Den puderrosa julgranen med färgade lampor och marshmallowsgirlang är ju bara en dröm. Jag tänkte köpa en rosa gran på Rusta för 5 år sedan, men när jag såg vilken hemsk cerice-rosa nyans den hade blev det aboslut inget köp...eller jo, jag köpte en silver istället. Men när jag tröttnar på min steampunk-gran, eller bor tillräckligt stort för att ha fler julgranar ska jakten på en babyrosa julgran absolut tas upp igen. För jag tycker verkligen att det är hur fint som helst!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar