fredag 2 oktober 2015

#2 Något juligt som alltid får mig på bra humör

Dag 02 –  Något juligt som alltid får dig på bra humör

Tjuvarnas Jul, Kaspar i Nudådalen och Lasse-Majas detektivbyrå
Något juligt som alltid får mig på gott humör är Kaspar i Nudådalen, julkalendern från 2001. Jag har en ganska stor samling julkalendrar som jag gärna tittar på, men Kaspar är en av mina absoluta favoriter (tillsammans med de två anda på bilden) och den funkar verkligen alltid! Det var den låag låg och tittade på i förra veckan när jag låg och var superförkyld. Kalendern är så mysig och sticker inte iväg för mycket åt något håll, utan ger bara en härligt mysig känsla i hela kroppen, man vill vara där i det översnöade landskapet. Men framförallt är det nog ändå Per Oscarsson (som spelar morfar) som gör att jag älskar julkalendern så himla mycket, alltså, wow, jag tycker han är så fantastisk, det är bra att han gjort så många julkalendrar!
Bildkälla
Julkalendern handlar om Kaspar som bor med sin morfar, eftersom hans föräldrar är ute i världen för att göra något åt allt eländet. De bor i den lilla byn Nudådalen, en liten by som är så liten att den in syns på kartan. I början på december blir den lilla byn insnöad av en lavin, så Kaspar och hans bästa vän Lisa slipper gå till skolan, och kan leka hela dagarna. Kaspar tror fortfarande på tomten, trots Lisas protester, Kaspar vill försöka få så mycket julklappar som möjligt genom och att göra massa bra saker, och har gjort en tomtometer som mäter hur bra han ligger till för dagen. Åhman, som äger nästan hela byn har beslutat ett bygga ett stort hotell precis där Kaspar och morfars hus ligger, så de kommer bli tvungna att flytta. Därför måste de försöka stoppa honom så de får bo kvar efter jul!

https://julkulturcramar.wordpress.com/2015/09/29/oktoberuppladdning-infor-julen-2015-en-utmaning/

1 kommentar: