måndag 12 oktober 2015

Supersaffransbullar!

I helgen har jag bakat det absolut godaste saffransbullarna jag någonsin gjort! Jag fick en idé för nån vecka sedan som jag bara var tvungen att testa! Känner ni till bullen som kallas superåtta? Jag tror att det är ett väldigt Göteborgskt namn, och den har säkert andra namn i andra delar av landet (berätta gärna om ni vet!). Men den består av lika delar vetedeg och wienerdeg som kavlas ihop och snurras i samma form som en wieneråtta (blondie). Det blir alltså ett mellanting mellan bulle och wienerbröd, den känns liksom fluffig och kompakt på samma gång, och smakar så klart massa smör, mums mums mums!

Jag bestämde mig som ni säkert har listat ut vid det här laget för att göra en super-saffransbulle, i form av knutar med en mandelfyllning! Jag kommer att lägga ut receptet vid ett senare tillfälle, men jag kan redan nu varna lite och säga att man definitivt bör ha provat att kavla wienerdeg förut, eller i alla fall vara väldigt intresserad av att lära sig och tålmodig då det är en ganska mycket kavla, vänta, kavla, vänta, kavla...ja ni fattar! Men jisses, vilka goda bullar det blev! Jag har även hittat ett annat degrecept som jag skulle vilja prova, men vi får äta upp dessa först...

1 kommentar: