tisdag 10 december 2013

Saffransfudge

Så i dag har det sista julgodiset tillverkat. Det blev saffransfudge, ett måste varje år, och marmeladgodis med smak av enbär. Här får ni receptet på min helt underbara saffransfudge:


Ingredienser:
2,5dl vispgrädde
250g socker
1,75dl ljus sirap (215 g)
0,5dl glykos
0,25g saffran
65g smör  
125g vit choklad
 Gör så här:
  • Förbered en form ca 20x25 cm med bakplåtspapper (eller vik en egen i bakplåtspapper).
  • Koka upp grädde, socker, sirap, glukos och saffran till 125 grader
  • Ta av platta och rör ner smör och vit choklad.
  • Häll upp i form och låt stelna minst en timma.
  • Skar upp i bitar och njuuuut!
Andra julgodisrecept:
Chokladmandlar
Cream cheese mints
Fransk chokladkola
Fransk Nougat, Montelimar
Julmustmarmelad
Pepparkakskola
Saffransfudge
Saltlakritskola
Snickersfudge

4 kommentarer:

  1. Det där låter ju också hur smarrigt som helst! Ha en fin Lucia och tredje adventshelg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det hade jag! Och fudgen, den ÄR verkligen hur smarrig som helst! ;)

      Radera
  2. Bakade saffranslängder i början av december och tänkte vänta med lussebullarna till Lucia. Nu har Lucia passerat och jag har fortfaranade inte bakat några lussebullar och just lussebullar känns ganska överspelat nu, men nu vet jag vad jag ska använda min saffran till :) Låter super smarrigt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det tycker jag verkligen att du ska göra! Annars gjorde jag saffransdrömmar idag, småkakor alltså, det är också himla gott! Recept på det kommer i veckan! :)

      Radera