onsdag 22 oktober 2014

Min lilla tomtesamling med deras vänner...

Trots att jag är en sån julälskare så har jag ett lite udda förhållande till prydnadstomtar. Jag tycker prydnadstomtar kan vara jättefina, men jag kan inte se att de skulle passa in i min jul.  Däremot är jag himla förtjust i lite udda figurer i tomtekläder, så här kommer lite bilder på mina lite ovanliga jultomtar. Bilder från förra året.
 
När jag hittade Gizmo ifrån Gremlins i tomtekläder på Science Fiction-bokhandeln så blev jag alldeles till mig. Dock väntade jag med att köpa den, lite för länge efter jul, för det fanns bara ett exemplar kvar, och när jag väl bestämt mig fanns den inte kvar. För min kära sambo hade redan köpt den åt mig i födelsedagspresent till min födelsedag i februari, så döm om min förvåning, och stora glädje, när jag öppande paketet och hittade underbar söta Gizmo.

Jag har samlat på mig lite fler udda jultomtar. När vi var i Tokyo 2012 så var vi inne i massor av butiker som sålde actionfigurer, och eftersom jag inte är nån supernörd när det kommer till manga, anime och japanska tv-spel, utan håller mig till Pokémon och Naruto, så höll jag istället ögonen öppna efter figurer med jultema. De två sexy santa-tjejerna föll jag för direkt.

Den lilla Elf-figuren från Rise of the Guardians (De fem legenderna) köpte jag i ett Happy Meal, ja jag planerade mitt besök till Donken för att vara säker på att lägga vantarna på den supersöta figuren. Om man trycker på luvan ändrar han ansiktsuttryck. Jag älskar filmen och är så nöjd att jag såg till att få tag i den...

Ja, har har vi en riktigt udda skara tomtar:
Förutom Tomte-Gizmo, så har vi lisebergskaninen, julhunden (så klart älskar jag Julens Hjältar!), zombietomten och buddah-tomten (hur kunde jag låta bli när luvan passade så bra på hans huvud?). Och mitt i allt så finns faktiskt en gammal hederlig traditionell jultomte, med säck, grötskål och allt. Farmor har stickat honom så han får komma fram trots att han är den udda i skaran.

Även Kalle och Musse, som här hänger vid mitt pepparkakshus i Hans och Greta-style (färdig byggsats), köpte jag i Tokyo. Det fanns en hel del Disneyfigurer med jultema, jag ångrar lite att jag inte köpte fler, för de var inte särskilt dyra (begagnade, men i toppskick)... Men ett hett tips om man är i Tokyo är helt klart Mandarake i Nakano, dock får man räkna med att botanisera ordentligt för det är hur många småaffärer som helst, och det är bara vissa som har julgrejjer, men jag lovar att det finns guldkorn!
Två Brats i tomtkläder måste man ju ha...
Julvovven tillsammans med rosettprydda Krambjörnar, de måste ju så klart få vara lite extra fina till jul!
Denna tjusiga ljustomte från Rice köpte jag förra året, men det är ju en trädgårdstomte med turkos jacka, så den passar ju inte direkt heller inom de traditionella ramarna...

Så en av väldigt få saker jag äger som har traditionella jultomtar är faktiskt denna julgransmattan som jag har broderat, som jag är så sjukt nöjd med, förresten. Dock har jag inte använt den på två år, eftersom den inte passar in så bra i min otraditionella jul...

4 kommentarer:

  1. K R A M B J Ö R N A R N A ! ! !
    Jag dööör, jag älskar Krambjörnarna över mycket annat och de passar alltid in.
    Gizmo är också superfin - jag gillar också lite annorlunda tomtar, men även de "vanliga".
    Men framförallt gillar jag mitt My Little Pony land med Ponysar i tomteluvor =)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag har fattat att du gillar krambjörnarna! ;) Älskar Krambjörnsbilderna du har pinnat på Pinterest!
      OMG! Jag vill se ditt My Litte Pony land!!! Låter helt magiskt!
      Jag har tänkt köpa en tomte-momchichi att tillföra smlingen i år!

      Radera