torsdag 20 november 2014

Pepparkakskola

Mitt absolut mest lästa inlägg på bloggen sedan starten är receptet på saltlakritskola från Pärlans Konfektyr, inte alls oförtjänt, för den kolan är helt ofattbart god! Alla som fick smaka kolan jag gjorde förra året (och var förtjusta i saltlakrits) tyckte den var himmelsk! Eftersom det är ett sådant fantastiskt recept och jag älskar kola, helst mjuk kola som denna, så har jag kokat lite kolor med andra smaksättningar. Men självklart blev det en sats saltlakritskola också...

Smörkola med pinjenötter, pepparkakskola och saltlakritskola.
Detta grundrecept kan man variera i det oändliga, exempelvis med olika kryddor, nötter, frön och torkade bär. Tänk bara på att man inte kan tillsätta något som innehåller vätska (typ färska/frysta frukter eller bär), då måste receptet ändras, annars riskerar man stt kolan inte stelnar som den ska.

En liten uppdatering från förra året är att ICA inte säljer glykosen från Dan Sukker längre, den glykosen är den klart mest prisvärda i vanliga matbutiker. Jämför bara med Dr Oetker, som kostar dubbelt så mycket, och apotekets som är sinnessjukt dyr, där är det drygt 14(!) gånger priset du får ge (självklart pratar jag jämförspriser här...). Men Coop, Hemköp och Citygross har Dan Sukker-glykosen i sitt sortiment, det betyder inte att det finns i alla butiker, men de välsorterade borde ha (Coop Konsum på Avenyn har), köp den om du inte vill ruinera dig när du ska koka kola efter detta receptet...

Grundrecept:
2dl grädde
80g smör
1/2 tsk havssalt
250g socker
170g glykos

Smaksättning:
1 1/2 tsk pepparkakskrydda
eller
2,5 krm ingefära
2,5 krm kanel
1,5 krm nejlika
1 krm kardemumma

Gör så här: 
  •  Förbered och klä en form med bakplåtspapper, eller gör som jag och använd bara bakplåtspapper och vik till en form, då kan jag anpassa måtten som jag vill. Sådan här mjuk kola vill jag ha i tjocka bitar, så 12x24 cm tycker jag blir ganska bra storlek.
  • Se till att ha allt förberett, när koket väl är igång krävs din fulla uppmärksamhet och du hinner inte stå och väga upp det sista. Förbered gärna också en skål med kallt vatten till när du ska göra kulprovet (se nedan).
  • Koka upp smör, vispgrädde och salt i en liten kastrull. Vispa ner pepparkakskryddorna med en visp i den varma gräddblandningen.
  • Samtidigt kokas glykos och socker upp i en större, tjockbottnad kastrull. Undvik att röra i massan, då den kan sockra sig, jag brukar vicka lite lätt på kastrullen så sockret fördelas jämnt. Den ska kokas till ca 170 grader, och bli ljust bärnstensfärgad.
  •  Ta det karamelliserade sockret av plattan och rör försiktigt ner gräddblandningen. Använd en träslev eller (min favorit) slickepott i silikon. Ställ tillbaka på plattan, ner sänk värmen och låt smeten koka upp. Rör om så det inte bränner i botten. Koka tills kolan blivit ca 127 grader (det tar bara ett par minuter!) allra säkrast är att göra ett sk kulprov (häll ner lite smet i kallt vatten, det ska gå lätt att forma en ganska fast kula av smeten, då är den klar)
  • Häll upp i den förberedda formen, och låt så och svalna i rumstemperatur. Vänta ca 4-5 timmar sedan är kolan redo att skäras upp.
  • Slå in i smörpapper och förvara torrt och svalt.

Andra julgodisrecept:
Chokladmandlar
Cream cheese mints
Fransk chokladkola
Fransk Nougat, Montelimar
Julmustmarmelad
Pepparkakskola
Saffransfudge
Saltlakritskola
Snickersfudge

2 kommentarer: