torsdag 26 november 2015

Äppelciderkola

En av årets kolor blev en äppelciderkola baserad på ett recept från matsiten foodandwine.com. Förvänta er inte en jättetydligt äppelsmak, utan en fräsch fruktig kola med en hint av äpple och lätt kryddighet. Jag tog en torr cider, Westons (Systembolaget), då jag tror att det blir onödigt sött om en använder en söt cider, det blir sött nog ändå, tro mig!





Äppelciderkola

Ingredienser:
0,66 l torr äppelcider (2 st 33 cl flaskor)
3 dl dl socker
0,6 dl glykos
2,25 dl vispgrädde
1/2 dl sötad kondenserad mjölk
1/2 tsk salt
40 g smör
1 krm kanel
nypa kryddpeppar
nypa nejlika


Gör så här:


  • Koka upp äppelcidern på medelvärme och låt koka tills en knapp deciliter återstår. Det tar lång tid, 30-60 minuter.
  •  Förbered och klä en form med bakplåtspapper, eller gör som jag och använd bara bakplåtspapper och vik till en form, då kan jag anpassa måtten som jag vill. Sådan här mjuk kola vill jag ha i tjocka bitar, så 12x24 cm tycker jag blir ganska bra storlek.
  • Se till att ha allt förberett, när koket väl är igång krävs din fulla uppmärksamhet och du hinner inte stå och väga upp det sista. Förbered gärna också en skål med kallt vatten till när du ska göra kulprovet (se nedan).
  • Koka upp cider, vispgrädde, kondenserad mjölk, och salt, smör och kryddor i en liten kastrull. Vispa ner kryddorna med en visp i den varma gräddblandningen.
  • Samtidigt kokas glykos och socker upp i en större, tjockbottnad kastrull. Undvik att röra i massan, då den kan sockra sig, jag brukar vicka lite lätt på kastrullen så sockret fördelas jämnt. Den ska kokas till ca 170 grader, och bli ljust bärnstensfärgad.
  •  Ta det karamelliserade sockret av plattan och rör försiktigt ner gräddblandningen. Använd en träslev eller (min favorit) slickepott i silikon. Ställ tillbaka på plattan, sänk till medeltemperatur och låt smeten koka upp. Rör om så det inte bränner i botten. Koka tills kolan blivit ca 120 grader (det tar bara ett par minuter!) allra säkrast är att göra ett sk kulprov (häll ner lite smet i kallt vatten, det ska gå lätt att forma en ganska fast kula av smeten, då är den klar)
  • Häll upp i den förberedda formen, och låt så och svalna i rumstemperatur. Vänta ca 4-5 timmar sedan är kolan redo att skäras upp.
  • Slå in i smörpapper och förvara torrt och svalt.
 Orginalreceptet




Kolapappret kommer, som sagt, från Panduro. Men jag såg också att Leilas General Store hade vaxat silkespapper som var rutigt i olika färger, som också borde funka bra! 

3 kommentarer:

  1. Varför så udda mått? Typ 0,66, 0,6 o 40 gram...... Hur mäter du? PS... Vilken otrolig energi du har, underbar o speciell blogg!!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Receptet är översatt från amerikanska mått, så vissa mått blir lite udda. 0,66 l cider är två 33 cl flaskor, vilket jag iofs kunnat skriva... Tack! :)

      Radera
  2. Den vill jag prova. På onsdag har vi godiskväll, men känner jag mig rätt så är det nog praliner som gäller

    SvaraRadera