fredag 27 november 2015

Julmusik från YOHIO och Sveriges radio

Idag tycker tydligen hela världen att det är okej att börja lyssna på julmusik, alldeles för sent om en frågar mig. Men bättre sent än aldrig, ha ha. Det är nämligen premiär för både Yohios julskiva och julmusikkanalerna  i Sveriges Radio (brukar de inte vara tidigare?!?)





Nu är YOHIOs julalbum ute, jag har precis hunnit lyssna igenom skivan. Min spontana känsla är dock lite nja. Han har en jättefin röst, men det är något som inte räcker hela vägen, det är snygga arrangemang med lite vemodig känsla, jag tror dock att den kommer växa på ett par lyssningar. Det tråkigaste tycker jag är att det nästan bara är gamla klassiska jullåtar, vilket jag förstår passar med det klassiska arrangemanget. Men jag hade föredragit lite mer nyskrivet. Allra bäst är de nya jullåtarna När julen lider mot sitt slut och Decembers kärlekssång som är en svensk version av GACKTs Juni-gatsu no Love Song, som YOHIO även framför på orginalspråket japanska på skivan, ett stort plus för oss nippofiler!










Idag klockan 10:00 har Sveriges Radio premiär för sina två julkanaler P2 Klassisk Jul och P4 Bjällerklang. Jag har faktiskt aldrig lyssnat på P2 Klassisk Jul utan det är P4 Bjällerklang som brukar gå varm hos mig. Jag tycker den brukar ha en riktigt bra blandning av gamla och nya sånger, och en kan lyssna i flera timmar utan att höra samma låt två gånger!

Lyssna här




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar