torsdag 9 oktober 2014

Köp (och icke-köp) från bokmässan

Eftersom blogglusten låg nere förra veckan har jag ju helt glömt att tala om att jag var på bokmässan förra helgen. Där tog jag en extra titt i två av höstens boknyheter med jultema. Julens söta saker och Pluras Jul och Nyår.

Julens söta saker av Therésia Erneborg bläddrade jag i och blev allt lite sugen, men i och med att jag redan äger ett mindre bibliotek med jul- och bakböcker så har jag blivit väldigt kräsen. Därmed inte sagt att boken bara innehåller gamla klassiker, receptet på saffransblondies hade jag nog jublat över för ett år sedan, men eftersom jag själv kom på idén i våras har jag redan provbakat mitt egna recept, och det är sjukt gott kan jag lova er, receptet kommer upp inom kort. Men tillbaka till boken, den är verkligen jättefin, och jag skulle rekommendera den till alla som inte redan känner att de har lite för många julbaköcker.

Även Pluras jul och Nyår av Plura Jonsson var till belåtenhet, men fick också den stå kvar på hyllan. Där är det inriktning på julmat som gäller, och jag drar genast paralleller till Per Morberg och boken han släppte förra året (som jag köpte då). Men jag måste säga att om jag hade fått välja mellan Morbergs och Pluras bok, så hade faktiskt valet fallit på den senare. Pluras recept kändes lite mer roliga och innovativa, medan Morbergs i mitt tycker var lite väl klassisk. Men som sagt, jag är kräsen med platsen i bokhyllan (who am I kidding? Den är full för länge sedan, det är snarare en hög på golvet som gäller för nytillskotten...), så inte heller där blev det något köp.

Köpte jag ingenting då? Kanske ni undrar nu, jo det är klart att jag gjorde!

Soda, lemonad och snacks av Tove Nillson är en bok om hur man gör sina egna kalla drycker. Även om boken kanske framförallt passar sommaren, så hittar jag recept på flera drycker som passar finfint även i juletider eller vad sägs om lingonsoda med stjärnanis, cinnamon soda, gingerbeer och tro det eller ej; recept på hembryggd julmust!!! (jo, här är överanvändning av utropstecken faktiskt på sin plats) Självklart har jag tänkt att jag ska försöka mig på att brygga julmust lite längre fram, så vi får se hur det går bryggningen tar ca en vecka... Som Gin & Tonic-fantast så kommer receptet på hemgjord Tonic troligtvis att bli välanvänt.

Jag köpte även boken Vego : vegansk mat för alla tillfällen av Mattias Kristiansson, för trots att jag inte har någon som helst plan på att sluta äta kött, så älskar jag grönsaker och tofu och äter vegetariskt flera gånger i veckan. Jag är ett stort fan av Mattias Kristiansson och hans båda bloggar (Vegoriket och Bake my Day) och hans inspirerande recept tillsammans med tokroliga texter, och boken var inget undantag. Rekommenderas till alla vegos och nyfikna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar